01 August 2011

Perkara tipikal yang berlaku kepada dunia blog Malaysia pada bulan Ramadhan

Syahadan

Sebelum aku mulakan entri aku kali ni, izinkan aku untuk ucapkan kat korang semua Selamat Berpuasa dan Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak..semoga korang puasa penuh untuk tahun ini ek...so, mari kita berbalik pada topik entry kita hari ni...Macam yang dah ditulis pada tajuk di atas, aku dah lama perhatikan pattern ni dari dulu lagi...penulis blog kat Malaysia ni memang mengikuti trend semasa cenggini dalam menulis entri...apa patternnya ek...

  • bila kita sebut pasal bulan Ramadhan, pada awal bulan Ramadhan ni, akan melambak-lambak la entry yang mengucapkan Selamat berpuasa atau menyambut Ramadhan...well...aku tak kisah sebenornya...ianya benda yang bagus...ramai yang cuba buat stail yang kreatif untuk sampaikan ucapan puasa tu...ada yang buat video, ada yang tulis entri menarik-menarik, ada yang sharekan flash application, ada yang letak gambor-gambor berformat .gif...memang rasa meriah...yang tak menariknya, bila ada yang hanya menulis ucapan Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubaraq semata-mata...lepas tu entri tu dibiorkan sepanjang-panjang bulan Ramadhan...tak elok la cenggitu...buat la beberapa entri yang menarik untuk dikongsi...at least korang tak buat pembaca korang ingat yang korang pun sama dirantai dengan setan-setan kat bulan puasa ni kan??
  • tu perkara yang menarik masa awal Ramadhan...then kita tengok sampai abis bulan Ramadhan...hampir semua bloggers akan guna pattern yang sama...share benda-benda yang berbentuk Islamik...yang kebanyakannya aku dah baca kat IluvIslam...sebenornya tak salah kalo nak share benda-benda yang berbentuk Islamik...ianya bagus..walaupun kebiasaannya tak menjemput trafik yang sangat tinggi..tapi takkanla sampai hampir semua blog sharekan benda yang sama?kengkadang kalo bukak sepuluh blog, sepuluh-sepuluh rasa macam deja vu..entri ni rasa macam dah baca kat blog A dua tiga hari lepas...entri ni lak macam kat Blog D hari tu...be creative...takkan copy paste kot...kata blogger powerful..ye tak??
  • ni pun aku rasa macam agak kurang...hampir semua blogger akan cuba buat entri yang playsafe sepanjang bulan ramadhan ni...dah takde entri yang bersifat luahan perasaan melampau, dah takde entri sarkastik menusuk kalbu, dah takde entri nakal-nakal...semua jadik pious and serious..umpama macam diorang mengumumkan kat dunia bahawa semua entri-entri diorang yang best-best sebelum ni datang dari bisikan setan kat telinga....tak salah untuk menulis entri yang sarkastik...tapi janganla sampai mengaibkan sangat orang tu...kalo kita dari start menulis dengan berhemah, tak jadik masalah kalo kita terpaksa menulis dengan sedikit limitation pun...betul tak??
  • ni jugak pattern yang agak biasa...bagi penulis yang jenis menaip pada waktu malam atau pagi-pagi buta, tak habis-habis share pasal apa benda yang korang makan masa berbuka ataupun apa yang dimakan masa bersahur...adehh...bukannya tak boleh...tapi korang membuatkan kitorang terpaksa buat komen yang korang pun taktau nak respon apa...sebab komen yang korang dapat just "sedapnya", "lama tak makan.." , "nanti nak try la.." and sort of...boleh kalo nak share in case makanan korang tu terlampau la peliknya..ni kalo setakat makan nasik goreng kampung dengan teh O ais, takyahla upload...
  • dan ini jugak satu benda yang selalu aku terbaca sepanjang bulan puasa ni...well...aku suka google orang bercerita pengalaman kelakor masa berpuasa....dan ramai yang buat tajuk dengan penuh bangganya "Pengalaman kelakar semasa berpuasa"...tapi end up dengan terlupa yang hari tu puasa dan diorang termakan...mannn....benda tu tak kelakor...pada aku benda tu tragis...try to write a different genre to be funny can you??pegi kat GB dan carik entri puasa aku time 2009...well...penceritaannya memang kurang baik tapi ianya idea jugak...betul tak??
aku rasa cukupla aku bercerita pasal pattern menulis kebanyakan blogger Malaysia sepanjang puasa ni...kalo korang tak percaya, korang boleh perhatikan sendiri...so tu jek yang aku boleh share...see you when I see you lads..

KeratSenget: sampai masa aku rasa maybe blog ni pun akan kena karam gak....lebih senang nak tumpukan perhatian pada dua blog daripada tiga kan??

No comments: